Barn är inte till salu!!

Det är ju svårt att inte bli berörd av allt man hört nu under tiden dom sänt Musikhjälpen. Och särskilt om man lyssnat på det vid varje tillfälle man fått (typ hela tiden förutom när jag jobbat)

För er som har missat det har dom i år samlat in pengar till kampen mot människohandel och valt att fokusera på människohandel med barn.

 

Jag kopierade lite fakta från deras sida:

+ Människohandel är världens tredje största kriminella industri efter drog- och vapenhandel. (alltså att det finns så många människor i världen som vill köpa barn till att utnyttja sexuellt, använda till arbeten eller sälja vidare deras organ.. att det utgör den tredje största kriminella industrin)

+ Hälften av alla offer för människohandel är minderåriga, det vill säga under 18 år.

+ Varje år beräknas enligt FN minst 1,2 miljoner barn och ungdomar bli utnyttjade i den globala kommersiella handeln med barn – drygt hälften handlar om sexhandel.

+ Runt 300 000 barn rekryteras eller utnyttjas just nu i väpnade konflikter.

 

I år samlade dom in hela 12 236 417kr!! Helt otroligt bra!

 

Äsch nu ska jag inte gräva ner mig mer i det jag blir så deprimerad, det är bara svårt att sluta tänka på. Jag ska tänka på att jag uppskattar hur bra jag det, att jag har föräldrar som älskar och bryr sig om mig, att jag har en egen liten familj som jag älskar över allt annat. Att jag faktiskt kan hjälpa en familj som inte har det lika bra som oss genom att skänka en slant som kanske inte är så stor för mig, men för dom så gör den slanten skillnad på hela deras liv.

 

Det var ju väldigt många duktiga artister som kom och spelade i musikhjälpen, och ett uppträdande som jag fastnade för var The Naima Train. Hon spelade in ljud direkt som hon använde till låten och samplade sig själv, så hela hennes låt bestod alltså av ljud hon spelade in eftersom och sin egen röst. Jag förstår inte hur hon höll reda på allt! Men det gjorde hon och det gjorde hon bra.

Kolla in det här!

Kommentarer
Postat av: lina

Det är verkligen hemskt.

2010-12-20 @ 06:47:20
URL: http://dellt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0