Mjösjöby

I söndags kväll åkte vi till Mjösjöby och så kom vi hem igår kväll (tisdag).
Vi har hängt med mina föräldrar, kört fyrhjuling, ätit gott, spelat sällskapsspel, varit i Bjurholm och ätit och shoppat och bara vilat upp oss och njutit av lugnet :)
Jag var ute och sprang en dag i dom vackra omgivningarna. Men efter halva vägen öppnade himlen sig och det började stört regna! Men det är ändå roligt med omväxlingen. Här hemma i Gräsmyr har man snart sprungit sig less på vägarna som finns.. :)

Max och Theo har båda kört traktor med min pappa. Här är det Max som kör. Han rattar helt själv :)

Jonas hjälper pappa med att få bort några rötter från en stor gran som stått på gården förut.

Det här hittade jag i en grillstuga. -92 hade jag skrivit mina initialer med kol där :)

Boda Borg

I söndags åkte jag, Lina, Elias, Theo och Tyr till Skellefteå för att äventyra på Boda Borg.
Det är ungefär som Fångarna på fortet. Det finns visst många rum (celler ) som man ska klara för att ta sig vidare till nästa rum. Oftast är det en serie på tre rum som sitter ihop. När man klarat utmaningen i sista rummet så får man en stämpel som bevis att man klarat det.
Det finns olika svårighetsgrader på rummen. Vissa ska man mest klura och hitta lösningar på, kanske i vilken ordning man ska trycka på några knappar eller förstå ett mönster och fortsätta på det. I andra rum handlar det mest om fysik. Att krypa, klättra, balansera osv. Och i dom svåraste handlar det både om klurigheter och fysik.

Jag tog inga andra kort än det här, när vi gick in i berget där Boda Borg är.

Jag och Lina har varit på Boda Borg i Skellefteå och i Sundsvall (Torpshamnar) förut, flera gånger. Både som barn och senare. Men vet inte om vi varit så tidigt som Theo och Tyr som är 6 år så vi visste inte om dom skulle kunna vara med på alla rum men vi tänkte att dom rummen där man bara behöver klura kunde dom ju  iallafall vara med i. Men det visade sig att det var bara något enstaka rum av alla 62 som var för svårt som dom inte alls kunde göra. Så det var ju jätte bra!

Vi hade roligt allihopa. Ett tag höll barnen på att ge upp men då fick vi vår första stämpel och då ändrades humören snabbt! Då ville dom fortsätta kämpa och försöka igen :)

Jag och Lina hade väl velat prova vissa rum fler gånger tills vi klarade dom, men barnen ville hellre gå vidare och prova andra rum. Så vi fick kompromissa lite där :)

Det var absolut värt bilresan upp till Skellefteå!

Järnbrist

I onsdags var jag på äventyr med barnen i Nordmaling (Jonas golfade). Theo skulle ta blodprov (igen) för att se om järnvärdet hade blivit något bättre, då det sist inte hade höjts så mycket. Han var så duktig och satt i stolen själv när hon stack honom.
Han har varit där så ofta nu att han får personliga hälsningar från sköterskan som sticker honom när dom skickar ut kallelsen :D
Efter hälsocentralen så köpte vi med oss lunch och hade picknick i den nybyggda lekparken.

Efter det åkte vi till Fahlgrens och köpte blommor för halva priset (jag har hört att det är så här mitt i sommaren man ska plantera..) och satte dom när vi kom hem i dom stora blomkrukorna jag har på några ställen ute.

I torsdags började vi projekt-måla om bron.

Jonas har tagit isär den lite och jag har börjat måla.

På torsdag eftermiddag kom Anna, Marcus, Elsa och Ebbe hit för att äta middag och umgås. Trevligt värre! Var ju ett tag sedan vi hängde tillsammans sist :)

Igår (fredag) var jag med Lina och barn till Umeå för lite shopping (bla till det kommande bröllopet) :)
Sen på kvällen så sprang jag milen! (Förra gången jag skulle det så blev det bara 9,57km, så det gills ju inte riktigt) Men nu gjorde jag det ordentligt!

Nu får vi skörda lite från odlingarna :)

Balberget och Drakryggen

Jaha. Om dagens utflykt då.

Vi åkte först till Balberget. Där gick vi hela vägen upp med min, syrrans och brorsan familj (alltså 10 barn) upp på berget. Alla var så duktiga och gick/halv klättrade hela vägen utan problem!
Där uppe stannade vi bara en stund, tittade på utsikten (vilken utsikt alltså!) och fikade lite för att återhämta oss.

Sedan åkte vi vidare till Drakryggen. Men då åkte brorsans familj hem och så mötte vi upp med våra föräldrar istället.
Vid drakryggen så grillade vi korv och gick längs "ryggen". Det var alltså sand nipor vid älven. Som ett berg av sand

Där var det också oroligt vackert!

När vi var färdiga där så åkte vi hemåt till Gräsmyr igen.
När vi kom hem gick jag och Theo direkt och inspekterade pallkragarna :)

Ser ni så mycket det växt?! :D

Hemmbyn

Just nu är vi i Mjösjöby och sover i farfars gamla hus, som numera är mina föräldrars (extra) hus. Pappa har varit här och fixat och renoverat så det är jätte fint på nedervåningen och så kan man sova här nu! Så jag och min lilla familj har sovit här några nätter nu, vi är inne på tredje natten nu.
Vi kom på lördag kväll.

Jag började vistelsen med en löptur

På söndagen var Jonas i Bjurholm och spelade golf. Jag och barnen var med mina föräldrar och bror med familj i Slåttertjärn och badade och fikade.

Lee med en av deras fina, mjuka kycklingar

Gideon spanar in hönorna.

Max och Mei bus-myser :)

Idag var vi först till Norrforsgården på sommarcafé och sedan åkte vi och badade vid badstranden i mjösjöby. Jag var den enda vuxna som badade där :) Det var kallt! Men man måste ju bada lite då det är sommar :)

Ikväll var jag, mamma och Nadja ute på kvällspromenad i solen

Imorn åker vi hem igen. Men först ska vi ut på utflykt igen. Men mer om den utflykten sen :)

Blandat

På fredagkväll, efter vi kommit hem från vår utflykt, så gick jag och Lina upp till bygdegården för att hjälpa till med middagsfix (vi stod mest vid diskmaskinen). Det var nåt evenemang, West coast swing- Rock The barn, som pågick hela helgen. 200 dansare var där och dom flesta åt frukost, lunch och middag där, så det behövdes lite extra folk som kunde hjälpa till. Kul att kunna vara till hjälp :)

En solig dag vispade vi ur en melon och sedan mixade jag innehållet med lite is och det blev en perfekt svalkande dryck i solen :)

Jag och Magnefik :)

Vilken lycka att få skörda det man sått!

Dagen då barnen städade huset :D

Utflykt

I fredags gick vi på marknaden i Nordmaling med syster med familj och mina föräldrar. Som vanligt köpte vi mest bara ätbart och så åkte vi (alla utom pappa, Jonas och David) karuseller :)

Sedan åkte vi allihop först till Långrumpskogens naturreservat och gick en stig en bit in i skogen.

Och tillsist avslutade vi utflykten vid Hummelholm, med fika och promenad vid de fina slåtterängarna och kistan där vid älven.

Norrforsdagen

Igår efter vi varit på kalaset så följde jag och barnen med Lina och barnen för att bada i Mullsjö. Man måste ju passa på dom få gånger det är lite badväder :)

Idag, medan Jonas var och golfade, så åkte jag och syster med barnen till Norrforsdagen. Där fikade vi, gick tipsrunda, loppisfyndade och träffade släkt och familj. Förutom störtregnet så var det en trevlig dag i Norrfors!

Så här ser min rosenbuske ut nu, mycket blommor! (kortet är taget från vårt sovrumsfönster) :)

Hemma!

Nu är vi hemma och ligger i våra egna sängar.  Yey!! (alltså vi kom ju tillbaka för ett bra tag sedan).
Borta- jätte trevligt, roligt och mysigt, men hemma- bäst!

Barnen och deras kusiner blev så glada när dom fick träffas efter så många dagar ifrån varandra :)

Nu får vi se vad vi hittar på den kommande veckan. Vi har inget speciellt inplanerat, förutom ett kalas som barnen ska på imorn. Härligt!

God natter mina skatter!

Sista dagen

Nu har jag och Carola packat ihop och städat ur stugan. Efter vi gjort det så hängde vi i lekparken och i hoppborgen ett tag innan vi körde till gubbarna som golfade.
Så nu väntar vi bara på att dom ska bli helt färdiga här innan vi börjar bege oss hemåt igen.

Igår var vi först in till stan en sväng för att byta ett par skor till Jonas och för att Jonas skulle få se stan lite mer och sedan gick vi tillbaka till stugan.

Här sitter vi på en uteservering och äter lunch.

Barnen och Jonas badade en sista gång (första gången fick jag offra mig och bada i kylan med dom, så nu var det Jonas tur) :)

Jag var sedan ut en sväng på en löptur innan vi gick tillbaka in till stan för att äta middag.

Sen på kvällen spelade vi sällskapsspel innan vi gjorde en tidig kväll, eftersom dom skulle upp tidigt för att spela golf.

Morotsfjäril

Igår golfade grabbarna medan jag, Carola och barnen strosade runt inne i stan.
När Jonas och Robin kom tillbaka och vilat upp sig lite gick vi in till stan igen för att äta middag.
Den här fina morotsfjärilen åt vi upp :)

Vi har spelat fotbollskrocket och sällskapsspel och vi chillar och har det bara bra!

Stugan

Så här ser det ut i stugan :

Vårt sovrum med 4 Bäddar

Vardagsrummet

Hallen

Köket

Och sen är det ett rum med en våningssäng till där Erika sover.

Bowling

Idag blev det ingen golf för grabbarna pga spöregn.

En stund roade vi oss med det här när det regnade som mest.

Sen så beslöt vi oss allihopa för att gå in till stan och bowla istället. Det var ju perfekt för barnen hade aldrig bowlat och vi har länge sagt att vi borde testa det.

Nu ska vi äta grillat! På återseende!

Sollefteå

Nu har vi sovit en natt i stugan på Sollefteå camping och ska strax sova den andra.
Vi kom hit igår vid fyra tiden. Då var Carola och Robin redan här och hade checkat in. Dom har husbilen här bredvid och vi har en stuga för 6-8 personer (det är två bäddsoffor som vi inte bäddar ut..) men plats för 8st i köket. Erika kom hit strax efter oss och sover i ett av rummen i stugan.
Efter middagen igår så gick vi en promenad och inspekterade runt campingen, barnen hoppade lite i hoppborgen och lekte i lekparkerna.
På kvällen spelade vi sällskaps spel och hade trevligt.

Idag åkte Jonas och Robin iväg och spelade golf efter frukosten och vi andra åkte in till stan och handlade lite.
Sedan, efter lunch, så badade jag och barnen i badet som är just bredvid där vi bor. Inte för att det var badväder, för det var det inte, utan för att vi bor bredvid ett bad och barnen verkligen vill bada :)
Det här var visst dom enda bilderna jag har än så länge. Får väl försöka ta mer kort senare :)

När Jonas och Robin kom tillbaka så gick vi in till stan och åt middag. Sen ikväll har vi spelat Kahoot och skrattat :)

Semester

Ja men se där, nu har jag semester! 👍😀

I fredags så var vi på dagen och badade i Dammsjön och sen bjöd vi över systergrannen med familj på sushimiddag. Gott som vanligt och så härligt sällskap! Vi spelade sällskapsspel och hängde och hade allmänt trevligt. En riktigt bra semesterdag med andra ord :)
I lördags var Jonas och premiär spelade golf för säsongen. Barnen hade stor åtgång på vatten här hemma.. Vattenspridaren, slip'n'slide och vattenpistoler, precis som det ska vara en varm sommardag!
(Bilden är redigerad.. Dom får egentligen bara åka en i taget, men jag tyckte det såg roligare ut så där..) :)

Söndagen inledde jag med att nästan springa en mil!

Vi har tagit bort hårsvallet från Maxi nu, så han slipper svettas så mycket och ha håret i ögonen.

Imorn åker vi till Sollefteå och bor i stuga och hänger med Carola och Robin. Ska bli trevligt!

Snart så!

Vet ni vad..? Imorn ska jag kliva upp extremt tidigt eftersom jag öppnar på jobbet (ska åka 05.40 hemifrån..) Men sen, sen så har jag semester!! Då behöver jag inte kliva upp tidigt på flera veckor igen! Då får jag ligga och dra mig på mornarna och behöver inte åka iväg någonstan :) (förutom när vi ska iväg och bo i stuga i Sollefteå och så där, men det är ju en helt annan sak..) Yey!

Förra veckan innan vi skulle gå ut och äta med jobbet så passade jag på med att klippa mig. Skönt att få bort lite slitet hår (dock så är väl allt hår som är kvar fortfarande slitet..)