Framme i Mora

Ungefär så här nära hade vi till badet från vår stuga

Vi bodde i en av dom vita stugorna och så ser ni var sjön är :)

Barnen fick en "pizza" av Robin och Carola :)

Nu har vi lämnat Nora och är istället framme i Mora hos Tage och Maritha. Vi ska strax äta grillat. Yey! Barnen har badat lite i deras lilla pool och vi vuxna chillar.

Tåg och kyrka

Här kommer bilderna från gårdagens tågresa (fast det var rälsbuss vi åkte) till Pershyttan:

Vissa hade roligare än andra :P

Det här tåget var omgjort till restaurang.

Vi gick en guidad rundtur där vi fick se hyttan och fick lära oss om hur dom framställde järnmalm m.m. Här kan ni läsa mer om stället http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Pershyttan

Innan vi åkte dit spanade vi in den jätte fina kyrkan i Nora.

Jag har fått för mig att det är roligt att ta kort på människor som tar kort..

Vi avslutade dagsturen med att äta på en restaurang med en fin innergård.

Båtutflykt

I söndags åkte vi som sagt till Alntorps ö.

Båtturen över var nästintill gratis, så det var ju toppen!

Där fanns en rolig lekpark.

Det fanns lite olika djur att titta på.

Vid den här vattenleksaken skulle barnen kunnat stanna hela dagen (Max kallade det för blöta.  "Mamma, jag vill gå tillbaka till blöta!")

Sen gick vi på Trollstigen.

Vi spelade minigolf.

Och så åt vi lunch.

Sen somnade Max med loppisleksakerna.

Theo köpte sånna som är som klistermärken fast typ bara plastiga. Som man kan återanvända hur många gånger som helst. Som jag hade när jag var liten. Den här var med olika djurkroppar som man kunde sätta ihop på olika sätt.

Så. Det var båtdagen  :)

Semester i Nora

Ok. Uppdatering om vad vi gör om dagarna.. :)
Vi kom hit till campingen i Nora på fredagen. Här finns en jätte fin badstrand bara just bredvid oss. Alltså mindre än 100 meter bredvid vår stuga. Så ni förstår att vi är och badar så fort tillfälle ges!
Det tar ca 10 min att gå strandpromenaden in till Nora centrum. Så dit går vi in ibland och handlar, köper glass eller bara strosa runt. Alltså oj vad fint det är i och runt centrum (men bara just där. Annars är det som vanligt med vanliga hus och vägar) Det är sånna smala kullerstensgator med låga fina hus just vid vägen. Ni vet vad jag menar, visst? Lite sådär gamla stan stil. Eller som ur en Astrid Lindgren film :)
Jonas och Robin har spelat golf några av dagarna och då har jag, Carola och barnen roat oss med bad och stads sightseeing.

Thea har också badat (Robin och Carolas hund)

Ett loppis där våra barn fick välja varsin leksak. Grejerna var super billiga och så fungerade dom och var fräscha. Återanvändning ftw!

Glasspaus i värmen! Glassen åts dock upp så snabbt att den inte hanns fångas på bilden :)

En del av Nora centrum.

Theo hittade en sån kamferkista som vi har som bord hemma i vardagsrummet, fast i en mindre variant :) Vi köpte den dock inte. Bara så ni vet.

Här är Svenssons husbil.

Och här är villavagnen där vi bor.

Det här var bilder från fredagen och lördagen. Nu ska vi gå och bada, men sen ska jag lägga upp bilder från båtturen till den fina ön som vi gjorde i söndags. Och resten av bilderna från söndag och måndag.
OAO

Blandade bilder

En dag fick jag ett ryck och gjorde rabarberkräm. Trodde jag aldrig om mig själv.. Att jag skulle göra nåt sånt..:D. Men det var ju precis så enkelt som folk säger att det är! :)

Det blev jätte gott! Men det blev ju inga stora mängder av det direkt..

Jag testade att göra en sån ros av kaffefilter en dag. Skulle dock ha haft vitt filter och en annan nyans på färgen som jag målade den med. Då skulle det blivit mycket bättre.

Glada Gideon när jag och Lina var på besök i Mjösjöby förra veckan :)

Vi passade förstås på med att köra massa fyrhjuling :)

Mina spelmän :)

En dag förra veckan var jag med Anna, Jossan och Josefin i Umeå. Vi åt middag på Bishops uteservering, gick ner till hamnen där de gjort så fint med massa sittplatser och grönområden, sen gick vi till Båten och tillsist till Invitos uteservering. Mycket trevlig kväll var det!

Max sa- " Mamma! Jag har satt fast släpet!"
Kan vara så att han är inspirerad av Tyr som fått en Bobbycar med släp :)

"nu har jag satt på locket och parkerat"

I tisdags åt vi middag hos Anna och Marcus. Super gott långgrillat kött! Och så trevligt sällskap förstås! :)

Helt plötsligtr Max inte minst :)

Vattholma

Igår kom vi hit till Vattholma, till familjen Hotti.
Här har vi ätit gott, (Lisbeths super goda hamburgare bl.a.) badat i en sjö och i deras pool (barnen älskar verkligen deras pool! Theo vill helst aldrig kliva ur den!) :), haft det trevligt och umgåtts i värmeböljan (som jag har förstått det är det inte bara tokvarmt just här där jag är..?! Verkar som andra runtom i Sverige också har det lika varmt?? Enligt sociala medier så verkar det så i alla fall..) ;P

Imorn efter lunch åker vi till Nora och möter upp med Robin och Carola.

Underbart besök!

Vi har haft äran att få ha haft besök av världens bästa familjen Björk i fyra dagar (fre-tis)! Dom åkte alltså vidare igår. Vi har badat, spelat sällskapsspel, pratat och barnen har lekt. Sen så har vi badat lite mer, spelat mer sällskapsspel, pratat lite till, gått en promenad, varit på marknad och åkt karusell, vi har suttit uppe sent på kvällen/natten och pratat och spelat och så har Theo och Eira cyklat och cyklat.
Vi har badat i havet, i en sjö och så massor i vår pool.

Det har varit så trevligt och roligt! Kul att få ha dom hos oss så många dagar! Kul att barnen har lekt så bra tillsammans! Helt enkelt underbart!! :D

On the road

Just nu sitter vi i bilen på väg neröver på semester.
Vi ska börja med att hänga hos Lars och Lisbeth i Vattholma (Uppsala) i några dagar, sen möter vi upp Robin och Carola i Nora på en camping. Där ska vi hänga med dom i 5 dagar och sen avslutar vi resan med att bo hos Tage och Maritha i Mora i några dagar.

Gräsallergi

Igår grävde jag färdigt i lupin/ogräsrabatten! Yey!
Nu är allt ogräs och alla lupiner borta, med rotsystem och allt!
Men då såg jag hur tomt och tråkigt det blev där. Så i väntan tills det som ska komma dit egentligen (har inte riktigt bestämt mig än för vad det ska bli) så la jag dit lite olika grejer som jag hittade på gården. Jag lämnade kvar 3 blommor som sitter kvar där dom satt (som jag ska plantera om senare) och så räddade jag några blommor som för tillfället sitter i några omaka blomkrukor. Så just nu ser det ut så här:

Efter jag grävt färdigt så skyndade jag att tvätta upp mig och barnen (Jonas spelade golf) och så gick vi på kalas på andra sidan granhäcken. Max kompis fyllde nämligen 3 år!

I natt var Theo vaken halva natten eftersom hela han kliade visst galet mycket. Vi har kommit fram till att han är allergisk mot gräs. Mest alltså nyklippt gräs. (Roligt för ett barn på sommaren...) När han har varit på en gräsmatta dagen efter den har blivit klippt får han jätte besvärligt med ögonen och så har han ju i vanliga fall lätt för att blöda näsblod, men nu blöder han det nån gång om dagen.. Han blir också lite slöare än vanligt. Men i natt kliade som sagt hela han!
På Hälso Centralen sa dom att vi kunde inte göra annat än att fortsätta ge antihistamin (det var visst det i det som vi fått- Aerius, Lina. Jag hade inte kollat det först) och ögondroppar. Vara noga med att tvätta händer och ansikte när han varit ute, duscha mycket och byta kläder ofta.
Eftersom det idag var den första dagen på länge med dåligt väder så passade vi på med att storstäda huset och byta i sängarna, slänga Theo i duschen och slänga kläder som legat framme, i tvätten.
Så nu hoppas jag att denna natt bli bättre för honom! Och så har han inte varit på någon nyklippt gräsmatta så nu har han i alla fall förutsättningarna för att få sova bättre :)

Lördag och marknad

I torsdagskväll kom vi tillbaka till Gräsmyr igen.
Igår var mamma och pappa här och bjöd på jordgubbar och grädde och sen kom Gunvor och bjöd på bullar. Vilken tur vi har va?! Vi är verkligen lyckligt lottad som har så många fina människor i vår närhet!

Här kommer lite bilder från Mjösjöbyvistelsen:
Vy från badplatsen i Mjösjöby.

Vy över Slåttertjärn.

Alltid lika glada Gideon :D

På båttur i Mjösjön.

På fyrhjulingstur.

Igår hade vi spelkväll på altanen här hemma :)

Idag var vi på Vännäsmarknad.
Överlycklig kille som fick köra flygplan! Han var såå sugen på att få köra! Och blev såå sur när han var tvungen att kliva ur när karusellen stannade! :)

När pojkarna själva fick välja solglasögon :)

Näe nu ska jag ut och träna intervaller.. På återseende!

Dagens bad

Nu har vi avverkat första badstället (badplatsen i Mjösjöby) där vi fikade och badade.

Nu har vi ätit en lättare lunch och ska bege oss till nästa badställe (Slåttertjärn) där vi ska möta upp bror med familj.
Sen om vi har tur hinner vi med ett dopp i brorsans pool också innan vi ger oss för idag :)

Visst är det det här sommaren handlar om?! Bad bad och ännu mera bad :D

Bilder från söndags

Här kommer lite bilder från förrgår med sol och vattenlek, stugfix och lite annat:

Max och Tyr på sina bilar.

Blir mycket äpplen i år!

Jonas har varit så duktig och fixat med bron till gäststugan. Han har bytt stolpar, målat och byggt ny trapp. Han är helt enkelt bäst!!

Det är som praktiskt med Max.. När han ätit lunch så ber han om att få nappen sen går han själv och lägger sig och somnar på några minuter. Varför ska vi måsta anstränga oss liksom? Han fixar ju det där själv!

Igår, måndag, tog jag med mig Theo till Umeå för att göra lite ärenden, medan Jonas och Max var hemma och fixade. Är så kul att få göra nåt med bara ett barn i taget ibland. Få lite kvalitetstid! När vi var på Wheels hade jag bara med mig Max så nu var det Theos tur. Vi var på några affärer och där emellan satt vi och fikade eller åt glass, bara han och jag. Är som kul att höra hans funderingar och tankar. Är mycket djupa tankar nuförtiden! :)

Bad

Jag ligger nu i en säng i Mjösjöby och ska strax sova.
Imorse släppte vi först av Jonas vid golfbanan där han skulle spela med Robin (som senare skjutsade Jonas till Mjösjöby) sen åkte jag och barnen in till Bjurholm där vi hängde i en park med Lina (som just slutat jobba) och fikade. Sen tog vi farväl till Lina och åkte till Mjösjöby. Efter lunchen åkte jag, mamma, barnen, brorsan och hans familj till Slåttertjärn för att bada. Det var skönt i vattnet, det är en fin badstrand och det var jätte varmt i luften meen det var otroligt mycket bräms där (det är det alltid och har alltid varit så) så vi stannade inte så länge som jag skulle velat. Men vi badade istället i brorsan pool när vi kom hem. Där var det nästan inga bräms, dock så kom det lite moln och kylde ner oss lite och så skulle vi äta middag så där stannade vi inte heller så länge som jag skulle velat.. Men imorn skulle det bli ännu varmare, så då satsar vi på en dag full med ännu mera bad! :)

Lördag i värmen

Så kom värmen :) Den har bara väntat tills min semester skulle börja, inga konstigheter.

Idag började jag dagen med en liten springtur. Ja det är nåt jag har fått för mig. Att jag tror att jag ska lära mig att springa.. Jag har sprungit varannan dag i tre veckor nu. För att få lite inspiration och tips på hur jag ska lägga upp det så följer  jag ett program på Runkeeper. Där jag ska lära mig springa 5km på två månader. Så det är perfekt för mig! Med springturer, intervallträning och långa powerwalks.
Dock går det sådär.. Jag har ju problem med andningen.. Kan inte andas ordentligt. Jag har en medicin som underlättar när jag ska träna, men andningsproblemen kan komma närsomhelst. Igår tex.. Då hade jag jätte jobbigt med andningen hela kvällen. Och då satt jag ju bara stilla och såg på tv. Så jag tränar inte bara själva det att springa, utan en stor del av det är att träna att andas och få till det med det.
Men även om det inte går så bra som jag hade önskat så är det ju ändå bra att jag har kommit igång! Och kommer mig iväg! Varannan dag i tre veckor är ju mer än jag tränat sammanlagt dom senaste 5 åren. Typ.

När jag kom hem från springturen i förmiddags så fortsatte jag kämpa lite med lupin/ogräsrabatten. Är otroligt drygt! Dom där trädrötterna som lupinerna har är inte att leka med!

Katten tyckte det var lite för varmt idag. Visste inte riktigt var och hur han skulle lägga sig. Han har mest legat i skuggan under en buske idag.

Svärmor har lärt mig att myrorna ska vara på pionerna för att dom ska kunna blomma (eller nåt sånt..) men jag tycker ändå dom där "myrblommorna" är otrevliga..

Uppdatering den 3

Mera uppdatering från den senaste tiden..:

Vi var på wheels och spanade in fina bilar och stod i världens längsta hamburgerkö! (Jag skämtar inte ens..! Världens längsta var den nog! Vi stod i den i nästan en timme!)

Sen i söndags hade jag, lina och Marie styrt upp en liten kvarterslekparksinvigning/festival med två hoppborgar, en popcorn-/ och en sockervaddsmaskin.
20 barn var det där, men det märktes knappt eftersom dom kom lite i omgångar och så var dom ju inte alltid på samma ställe samtidigt :) Jag kan lägga upp fler bilder därifrån när jag sitter vid nån dator.

Mitt yngsta syskonbarn, Gideon var också där :)

Max följde med Christoffer för att titta på en ponny som just gick förbi.

Och han är glad... Alltid lika glad. :)

Man borde alltid ha uppsköljda färdigskurna frukter i kylen! Det är ju oftast därför man äter onyttigt när man går och är lite småsugen på nåt. För att det är så jobbigt att ställa sig och skära och greja.
Här har vi iaf vattenmelon, körsbär och mango. Mums! Max åt hellre det än popcornet ikväll när vi såg film :)

Mina fina blommor (som jag inte har någon aning vad dem heter) har börjat slå ut :)

Och vet ni vad.. Nu har jag semester!! Jag jobbade sista dagen idag, nu väntar 5 veckors semester!!

Så.. nu har jag uppdaterat ikapp! :)

Uppdatering del 2

Då ska vi se.. Var var jag..?

Just.. Midsommar.
Middag i kvarterslekparken.

Trött Max :)

Max tyckte det var hysteriskt roligt att prova mina (jätte starka) glasögon :D

Theo lekte med vattengeväret :)

Vi var på biblioteket där Max hängde med Alfons och Theo lånade böcker.

Jag och Theo planterade blommor.

Han ville visa hur kladdig han blev av blåbärsmuffinsen :)

Ännu en fortsättning kommer sen. Nu är det dags att sova!
God natter mina skatter!

Uppdatering

Ja men just.. Ett tag sen.. Sen sist då?

Växthuset blev rensat.

Bland ogräset låg en pinne här och en pinne där och en hylla mittemellan och så blev det en sån ställning. Krukorna bodde i ett förråd när vi flyttade in.

Jag var i Stockholm på Reggio Emilias sommar symposium. Det varade i tre dagar och vi höll till på Naturhistoriska.
Det var roligt, intressant och givande! Och sen att få bo på hotell, äta hotellfrukost och få göra något annat (typ vara i Stockholm) var ju bara bonus :)

Vi hängde med Lina en dag när hennes två äldsta hade fotbollsskola i Hörnsjö.

Jag kämpar fortfarande på med att ta bort lupin/ogräs-rabatten.

Det var midsommar och vi var som vanligt på förmiddagen i Mjösjöby och åt lunch och var med på firandet nere på skolan. Sen var vi här i kvarterslekparken och åt middag och hängde med grannar, vänner och släktingar.

Nu får jag fortsätta uppdateringen senare för nu ska jag och Josefin åka till Anna för att hjälpa till med lite bröllopspyssel och att hjälpa till att smaka vilket rosévin dom ska servera :)