Tjej-/killkläder

Hmm.. Jag fastnade i ett blogginlägg som Malin hade länkat till på Facebook.
Nämligen detta

Inlägget handlar om en tjej som handlade på Lindex och upptäckte att storlekarna är olika för killarna och tjejerna. Alltså i vuxen ålder är det ju så, men då står det ju S,M, L osv, inte hur lång etc dom är. En S för män är ju ungefär som L för kvinnorna i storlek. Men i vuxen ålder är ju oftast (absolut inte alltid) killarna större än tjejerna.
Men för barnen så står ju storleken i centilong. Alltså man tänker ju om barnet är tex 92cm då köper man kläder i strlk 92. Men där har vi fel. För det är visst olika för tejejerna och killarna. En tröja i strl 92 är större för killarna än för tjejerna. Men så tidigt är det ju inte så stor skillnad på längden, det är ju mest när barnen blir äldre som killarna är längre..

I blogginlägget så för tjejen som handlar en dialog med en tjej i kassan. Där hon också påpekar att tröjan är inte bara längre utan bredare också, varpå tjejen i kassan svarar...
"Lindexkvinna: Jaa.. Jo men det är väl mer att det är större rörelsevidd i pojkkläderna. Dom busar ju runt på ett annat sätt."

Haha ja men det är klart att det funkar så! Tjejer behöver inte röra på sig. Jag har väl aldrig under mina 10år att jobba på förskola sett en tjej som busar runt på samma sätt som en kille.. Eller vänta nu.. Ja just, tjejer i förskoleåldern är ju visst lika rörliga/busiga som killarna.

Inlägget har fått drygt 200 kommentarer. Dom flesta är såklart upprörda. Vissa tycker att det är väl upp till föräldrarna var man köper kläderna till sina barn (det här var ju bara på en affär, men många hade upptäckt att det var så på flera affärer) Vissa förstod då varför deras pojkar som vill ha rosa eller tex pippikläder inte kunde köpa i samma storlek som dom i vanliga fall köper, eftersom dom är ju gjorde för tjejer (som ska vara mindre och röra sig mindre) Många kommenterar också att tjejkläderna tex, jeansen är av mycket tunnare material än killarnas jeans. Och om dom har en jätte smal kille som inte kan ha killjeansen eftersom dom är för vida och bara ramlar av, så finns det ju bara jeans med volanger och rosa små blommor (med sämre kvalité som går sönder snabbare) att välja på..

Jag tycker, att självklart är det upp till föräldrarna att välja var man köper kläderna. Man måste inte köpa på dom affärerna som har så tydligt uppdelat i pojk-/flickkläder. Men grejen med det är att det är just dom affärerna som har billigare kläder, och alla har kanske inte råd att köpa dyrare kläder på affärerna man egentligen skulle vilja köpa på, med mer könsneutrala kläderna som blivit tillverkade på ett bra sätt. Meen, där skulle jag vilja slå ett slag för Tradera och Blocket! Där finns det mesta till ett rimligt pris! (begagnat fungerar det också, jag lovar!)
Och det här med pojk/flickkläder.. Jag som hela tiden trott att jag köpt barnkläder..

Kommentarer
Postat av: Maritha

Eftersom jag är lätt synskadad (enl. vissa), dvs ser på det mesta med genusglasögonen på, är jag inte förvånad men blir upprörd. Det ska börjas i tid och "Välkommen till Lindex, våra flickkläder har inbyggd rörelsebegränsning" säger allt. Nää, låt barnen vara barn!

2011-01-26 @ 17:25:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0