Kvällsfunderingar

Jag och Tage satt och pratade om hur det var under hans mamma (alltså Jonas farmor Alice) livstid. Hon gick tyvärr bort natten mot igår, men hon fick ett långt och innehållsrikt liv då hon fyllde 98år i höstas. 

Det vi diskuterade var hur mycket som hänt under tiden hon levt. Hon föddes 1915, så hon var med om dom första bilarna i Sverige, tv-apparaten, världskrig, första månlandningen, när kvinnor fick rösträtt, penicillinets upptäckt, kommersiella flyget, första offentliga radio utsändningen med mycket mera! Tänk så mycket som förändrade livet för många på olika sätt (inte bara bra grejer förstås) Men tänk under vår livstid.. Hur mycket livsomväldande uppfinningar/händelser har hänt? Det är ju så mycket som har förbättrats eller förenklat våra liv eller livsstilar men om man jämför vilka stora saker som hände för tex 40år sedan och bakåt.. 
En tanke som slog mig också var hur världen skulle se ut om vi levde liknande som dom gjorde, säg runt 40-50 talet.. Ingen galen konsumtion, man bara köper och köper trots att man redan har så mycket (det skulle dom aldrig göra då!), matvaror med förpackningar som man köper massvis av och bara slänger sen (tänkt tex mjölken som dom hade i mjölkkannor och fyllde på och återanvände hela tiden) och bara maten är ju en sak i sig! Då var det inte tokbesprutad mat som rest långt från andra länder och jag vet inte när halvfabrikaten slog igenom men det kanske var runt 1960 nån gång? 
Jag säger nu inte att allt skulle varit perfekt om vi levt som vi levde då. Absolut inte. Jag tänker bara att man kanske skulle haft lite av det tänket i vår tid också. Jag själv skulle ju inte alls vara beredd nu att byta den livsstil som jag är van vid nu. Och bara sånna saker som att jämställdheten har kommit så långt och även om vi har mycket kvar att jobba med det, så lever vi ju inte alls i samma rasskillnader som det var då. Så dom grejerna vill jag ju inte byta bort. 

Ja.. Lite funderingar så här på kvällskvisten bara.. :)

Åh vad spännande, vad kommer ni på för fler fördelar eller nackdelar (förutom det jag skrivit) med att leva som dom gjorde förut? Svara gärna med en kommentar! :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0